SK DATO’ DEMANG HUSSIN, BUKIT KATIL,
75450 MELAKA
SOAL SELIDIK
GAYA BELAJAR
NAMA :
-----------------------------------------
TAHUN :
-----------------------------------------
Arahan :Baca
pernyataan di bawah dengan teliti. Bulatkan nilai angka bagi setiap pernyataan
yang dirasai paling tepat menerangkan perasaan anda berdasarkan skala berikut:
1
-
Sangat tidak setuju
2
–
Tidak setuju
3
–Tidak
pasti
4
–Setuju
5
–Sangat
setuju
No
|
Perkara
|
Sangat
tidak setuju
|
Tidak
setuju
|
Tidak
pasti
|
Setuju
|
Sangat
setuju
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
|
||||||
1
|
Apabila
guru memberikan arahan, saya dapat memahami dengan baik
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
2
|
Saya gemar
belajar dengan cara melakukan sesuatu di kelas
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3
|
Saya dapat menyiapkan lebih banyak tugasan, jika saya
melakukannya dengan murid lain
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
4
|
Lebih
banyak dapat saya belajari jika belajar dalam kumpulan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5
|
Di kelas,
saya belajar dengan lebih baik apabila bekerjasama dengan murid lain
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Saya mempelajari sesuatu dengan lebih baik dengan
membaca apa yang ditulis oleh guru di papan hitam
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
7
|
Saya belajar dengan lebih baik sekiranya seseorang
memberitahu saya bagaimana melakukan sesuatu
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
8.
|
Jika saya melakukan sesuatu di kelas, saya belajar
dengan lebih baik
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
9.
|
Saya mudah mengingati perkara yang saya dengar
berbanding apa yang saya baca
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
10
|
Jika saya membaca arahan/panduan, saya mengingatnya
dengan lebih baik
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
||||||
11
|
Lebih
banyak dapat saya pelajari dengan
membuat model bagi sesuatu perkara
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
12
|
Saya lebih
memahami sesuatu dengan membaca arahan/panduan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
13
|
Saya lebih
mengingati sesuatu dengan belajar bersendirian
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
14
|
Lebih
banyak yang saya pelajari dengan melakukan sesuatu bagi projek kelas
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
15
|
Saya berasa seronok melakukan eksperimen di kelas
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
16
|
Saya belajar dengan lebih baik dengan membuat lukisan
semasa mempelajari sesuatu
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
17
|
Saya belajar dengan lebih baik sekiranya guru
memberikan penerangan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
18
|
Jika saya belajar bersendirian, saya dapat belajar
dengan lebih baik
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
19
|
Saya lebih memahami sesuatu perkara sekiranya saya
mengambil bahagian
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
20
|
Saya belajar dengan lebih baik sekiranya saya mendengar
sesuatu perkara
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
||||||
21
|
Saya gemar membuat tugasan bersama dua atau tiga rakan
yang lain
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
22
|
Jika saya melakukan sesuatu, saya lebih mudah
mengingati apa yang saya pelajari dengan lebih baik
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
23
|
Saya gemar belajar dengan seseorang
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
24
|
Saya belajar lebih baik dengan membaca daripada
mendengar sesuatu
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
25
|
Saya seronok melakukan sesuatu untuk projek kelas
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
26
|
Saya belajar dengan lebih baik di kelas dengan
mengambil bahagian dalam aktiviti berkaitan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
27
|
Di kelas, saya
membuat sesuatu dengan lebih baik apabila saya melakukannya bersendirian
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
28
|
Saya gemar melakukan sesuatu projek secara bersendirian
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
29
|
Saya mempelajari sesuatu dengan lebih baik dengan
membaca buku teks daripada mendengar penerangan guru
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
30
|
Saya suka bekerja bersendirian
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
(Diubahsuai
daripada Joy Reid, 1984)
A.Skor markah:
Sila
pindahkan skor markah di dalam ruang kosong yang disediakan di bawah
VISUAL
|
|
KECEKAPAN
TANGAN
|
|
AUDITORI
|
|||
Soalan
|
Skor
|
Soalan
|
Skor
|
Soalan
|
Skor
|
||
6
|
|
11
|
|
1
|
|
||
10
|
|
14
|
|
7
|
|
||
12
|
|
16
|
|
9
|
|
||
24
|
|
22
|
|
17
|
|
||
29
|
|
25
|
|
20
|
|
||
Jumlah =
|
Jumlah =
|
Jumlah =
|
|||||
Skor:
Jumlah x2
|
Skor:Jumlah
x2
|
Skor:Jumlah
x2
|
BERKUMPULAN
|
|
KINESTETIK
|
|
BERSENDIRIAN
|
|||
Soalan
|
Skor
|
Soalan
|
Skor
|
Soalan
|
Skor
|
||
3
|
|
2
|
|
13
|
|
||
4
|
|
8
|
|
18
|
|
||
5
|
|
16
|
|
27
|
|
||
21
|
|
15
|
|
28
|
|
||
23
|
|
19
|
|
30
|
|
||
Jumlah =
|
Jumlah =
|
Jumlah =
|
|||||
Skor:
Jumlah x2
|
Skor:Jumlah
x2
|
Skor:Jumlah
x2
|
SKOR:
Gaya pembelajaran utama
|
38 - 50
|
|
Gaya pembelajaran kedua
|
25 - 37
|
|
Gaya pembelajaran yang tidak
penting
|
0 - 24
|
|
PENERANGAN
TENTANG GAYA PEMBELAJARAN UTAMA
GAYA
PEMBELAJARAN
|
PENERANGAN
|
VISUAL
|
Pelajar
belajar dengan lebih baik dengan melihat
perkataan dalam buku dan papan tulis, tidak memerlukan penerangan
lisan yang banyak, dapat belajar bersendirian dengan membaca buku dan perlu
mencatat penerangan atau arahan lisan yang disampaikan sekiranya ingin
mengingati sesuatu maklumat.
|
AUDITORI
|
Pelajar
belajar daripada perkataan yang diujarkan , dapat mengingat maklumat dengan
membaca kuat atau dengan mengerak-gerakkan bibir ketika membaca, serta
mendapat manafaat daripada mendengar pita audio, syarahan dan perbincangan
kelas
|
KINESTETIK
|
Pelajar
belajar dengan lebih baik melalui pengalaman, dan terlibat secara aktif dalam
aktiviti lawatan, dan main peranan(ambil bahagian). Kombinasi rangsangan seperti aktiviti dan pita audio memudahkan
pelajar memahami perkara baru.
|
KECEKAPAN TANGAN
|
Pelajar
belajar dengan lebih berkesan apabila berpeluang membuat latihan amal
(hands-on) dengan bahan seperti melakukan eksperimen di makmal, membina model
dan menyentuh dan menggunakan bahan. Pergerakan fizikal dalam kelas membantu
pelajar memahami maklumat baru.
|
BERKUMPULAN
|
Pelajar
belajar dengan lebih mudah sekiranya berteman, dapat menyiapkan sesuatu
tugasan dengan bekerjasama dengan orang lain, mengingati maklumat apabila
bekerja dengan rakan pelajar yang lain, dan stimulasi daripada rakan membantu
anda memahami perkara baru.
|
BERSENDIRIAN
|
Pelajar
belajar, berfikir serta memahami dan mengingat maklumat baru dengan lebih
baik apabila bekerja atau melakukan
sesuatu bersendirian.
|
Unit Kaunseling
SKDDH 2013
Tiada ulasan:
Catat Ulasan